Därför krisar charterbolagen ekonomiskt

Det som är på allas läppar just nu är flygbranschens jättar, brittiska Thomas Cook vilka bland annat äger Ving och flera andra verksamheter. Varför har resebolagen sabbat det för sig själva?

När du startar och driver ett företag kan du ibland behöva låna pengar, för att ta sikte på en investering eller få igång verksamheten innan den är vinstgivande. Ett privatlån finns att hitta på många ställen, men vad som är viktigt att komma ihåg är att jämföra flera olika långivare. Källa: bästasmslånet.se.

euro pengar lånMen vad händer om du sumpar för sig själv – som flygbranschen tycks ha gjort? Inte minst de som säljer charterresor utomlands, som Ving. Jo, då kan du dessvärre hamna i konkurs.

I Svenska Dagbladet skrivs det om hur Ving, liksom många andra resebolag, skrev under sin egen dom när de gick till lågprisbolag och köpte flygstolar. Vilket hjälpt konkurrenter att skapa en stabil ekonomi och samtidigt förstört för sig själv. Det har nämligen gjort så att resebolagen inte kan bevisa att de har någon som helst bättre kvalitet än vad lågprisbolagen har.

För stort utbud – för liten efterfrågan

I stort är det inte svårare än så. Det handlar om att det under de senaste åren kommit till ett stort utbud av billiga resor för konsumenter att välja bland, något som minskat marginalerna för flygbolagen. Vilket i sin tur gjort de extremt känsliga för förändringar. Med subventioner till flyget har överkapaciteten ökat ännu mer och eftersom det är så billigt att resa tjänar bolagen för lite på varje enskild passagerare.

Fler orsaker till att flygbolagen står mitt i en spricka:

  • Brexit och osäkerhet på marknaden.
  • Oljepriserna stiger, inte minst genom problem hos raffinaderierna.
  • Att branschen själva köpt flygstolar på andra sajter och förlorat kontrollen på bokningarna. Folk bokar mer självständigt nu i stället för paket direkt hos charterbolagen.
  • Att branschen trots varningstecken fortsatt satsa på volymtillväxt, fler flygplatser och billiga resor. Det finns en överkapacitet i systemet.
  • Oförmåga att anpassa sig till nya sätt att konsumera resor på.

Mer om vad bolagen inom resor och flyg gjort fel i flera år, vilket även lett till denna konkurs och efterföljande katastrof för underleverantörer till de bolag i konkurs, kan du läsa om i denna artikel i Dagens Nyheter bland annat.